Om søvn og matinntak

I dag har jeg hatt lyst til å be dere glemme hele innlegget fra i går! Jeg sov så utrolig dårlig i natt, og har vært helt i ørska i dag. Jeg har vært hjemme med ei syk tulle, og takk og pris var hun sliten, så vi sov sammen en time på sofaen i formiddag. Etter det våknet jeg litt til liv igjen!

Jeg sover dessverre ofte urolig. Rett og slett fordi jeg sover lett, og det gjør at jeg er veldig var på andre i huset som sover urolig. Det har ført til at jeg er blitt nøye med å legge meg når jeg er trøtt. Jeg er stort sett tidlig i seng. Jeg finner en ro under dyna som jeg ikke finner på sofaen. Den lille stunden før jeg sovner, bruker jeg som en slags meditasjonsstund. De ekstra timene gjør at jeg ikke blir så påvirket av at jeg våkner ofte. Når jeg en gang begynner å sove tungt igjen, kan jeg kanskje få oppleve tilfeller av lakenskrekk jeg også!

Nok søvn er jo viktig i forhold til overskudd og energi. Men det er også svært viktig i en vektnedgangsfase. Kanskje ikke for alle, men resonnementet er enkelt. En kropp som er trøtt, vil ha energi. Det kan den få på to måter: enten ved å sove og komme seg ovenpå igjen, eller ved å spise.

Jeg merker på meg selv at de dagene jeg er stuptrøtt men ikke får lagt meg, så er jeg frøken aldri mett. Så også i dag, fram til vi sovnet på sofaen. Jeg var så sulten! Jeg spiste og koste meg, men er også bevisst på at det kunne jeg ikke gjort hvis dette skjedde oftere, eller hvis jeg var opptatt av å gå ned i vekt nå.

I dag bakte frøken aldri mett Vennlige knekkebrød. De er vennlige fordi de ikke inneholder linfrø og kli, som blir for sterk kost for mange mager. I tillegg er det kvernede nøtter i de, så de inneholder litt fett. Jeg har ikke bakt det på mange måneder. I dag skulle jeg nemlig prøve å spise litt ost igjen, Castello White, og da hadde jeg lyst på noe å ha osten på. Mmm, sier jeg bare!

 Og de nytes selvfølgelig med en kopp te. I kveld er det Pukka Love som står på menyen. Og se så snill kopp jeg har:

Today I feel beautiful, therefore I am beautiful

Tenk så fint å gi noen en tekopp som vedkommende blir like glad av hver gang den benyttes i år framover!

Ha en nydelig kveld – og sov godt!

Og dere: jeg klinket til på beintrening i dag, så dere trenger ikke glemme innlegget fra i går!

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Generell helse. Bokmerk permalenken.

18 svar til Om søvn og matinntak

  1. Ida sier:

    Fantastisk kopp 😀 Og knekkebrødene så veldig gode ut! Jeg pleier å lage med linfrø i, og heldigvis er magen min fornøyd med det 🙂

    Du har kanskje lest om det hos f.eks. superlivsstil, men tart cherry-konsentrat skal forbedre søvnkvaliteten. Jeg har prøvd den fra dynamic health på iherb, men jeg merket ingen forskjell… Skal heller prøve den fra pure planet, tror den har bedre kvalitet. Ellers kan det være at insomnia evt. må takles med litt kraftigere midler – og da sier jeg heller ja takk til søvnløse nattetimer, faktisk.

    • Takk for tips! Jeg har lest om det, men hovedproblemet mitt er jo egentlig at andre i huset sover urolig. Og hvis jeg for eksempel blir vekket klokka 4, så klarer jeg ikke sovne igjen… Kanskje jeg skal gi tart cherry til resten av familien? Hehe 🙂

  2. Susanne sier:

    Jeg kjenner meg sååå igjen i det som du skriver, er også frøken aldri mett om jeg ikke får nok søvn. :-/ Kjempe flott og snill kopp!! Vil også ha.. 🙂 Hvor har du kjøpt den?

  3. Birgitte sier:

    Jeg kjenner meg sååå igjen! I kveld skal jeg prøve å legge meg før kl 22. Hum, sju minutter igjen. Kan kanskje holde hardt:) så en søt brasiliansk film en gang, «the man who copied», hvor hovedpersonen observerer beboerne i naboblokka og kan konstatere at de som er seint oppe stort sett alle er overvektig.

    • Jeg sovnet før halv ti, jeg 🙂 Og sov ganske godt, også. Deilig! Interessant tema i filmen… Lurer på om det er korrekt? Uansett, når man legger seg tidlig, får man ikke spist mer den dagen 🙂 Fikk du lagt deg, da?

  4. Birgitte sier:

    Nei, selvfølgelig ikke. Er jo overvektig, hehe:) men akkurat nå, Kl 21.07, ligger jeg faktisk i sengen! Har skikkelig vond piggtråklump i halsen, så nå gidder jeg ikke mer av denne dagen. Må bare surfe litt lavkarbo på sengekanten først:)

    • Å nei, håper ikke du blir syk! Alle her hjemme (unntatt meg), har vondt i halsen. Det er virkelig noe som går! Jeg har et veldig klart bilde av deg som svært lite overvektig. Maks fem kilo, gjetter jeg på 🙂 God bedring! God klem 🙂

  5. dina sier:

    heisann!
    jeg vil også anbefale deg tart cherry – men da helst pure planet sin, (den virker og er meget effektiv )den er ganske mye dyrere men likevel billig i forhold til her i norge. Den hjelper deg med å sove dypere, mer uavbrutt og den er også veldig bra for de som trener 🙂 flere fluer i en smekk.

  6. Cathrin sier:

    Har akkurat laget knekkebrødene «dine». Ble utrolig gode da. Brukte mandelmel fra Now (iherb) istedet for malte mandler (mindre oppvask :-)) Fine å ta med seg på hyttetur i morgen sammen med hjemmelaget frokostblanding. Litt brødlei om dagen. Skulle ønske jeg hadde en Brie i kjøleskapet nå, hadde vært digg. Vanlig hvit ost får duge 🙂

    • Jeg er veldig fornøyd med oppskriften selv! Alle oppskrifter jeg fant var med kruskakli, og det tok jo helt knekken på magen min. Er fornøyd med å ha fått inn litt fett i de! Det mandelmelet fra NOW er jo bare kvernede mandler, så det passer supert! Ja, sånn ost passer helt nydelig til!

  7. Birgitte sier:

    Legg på 5 kilo til, så har du meg:)
    Forresten: jeg har jo begynt å gå ned litt nå – to kilo. og etter i dag med piggtrådhals og slapp form hvor jeg nesten ikke fått i meg en matbit, forsvant jaggu 1 kilo til! Men den er jo liksom ikke helt reell:) så per akkurat nå: åtte-sju kilo.

  8. Birgitte sier:

    En ting til: det eneste jeg fikk i meg fram til middag i dag, var en smoothie. Men den var til gjengjeld en kjernesunn en: 1 pose frosne jordbær, 1 boks ananas, 1 spiseskje proteinpulver, 1 spiseskje spirulina (som førte til en skikkelig guffen grønskefarge), 3 ss Udos choice (oljer) og litt agavesirup. Kalde, sunne smoothier er en gave til piggtrådhalser. Følte meg bedre i kveld, og liker å tenke at spirulinaen gjorde susen. Men det kan også ha vært de to ibuxene:) måtte ta to til nå før sengetid…

    Men en annen ting: etter at jeg la om til lavkarbo, kan jeg innimellom føle meg litt småuggen. Som i dag. Er det vanlig? Jeg har da en følelse av at det hjelper å spise litt karbo. Hum.

    • Spirulina gjør susen!

      Jeg vet ikke svaret, men jeg kan gjette. Hvis du ikke ligger jevnt lavt på karbene, så vil vel kroppen stadig føles som de første dagene man kutter drastisk ned på karbene? Smoothien din høres nydelig ut, men det er nok en del karbohydrater i den, uten at jeg vet hvor stor pose jordbær det er. Hvis du da dagen etter legger deg lavt på karbohydratene igjen, så vil du jo på en måte starte en ny avvenning – helt til du tilfører litt karber fordi det er ubehagelig. I og med at du vil ned i vekt, kan det gå raskere ved å legge seg lavere på karboinntaket 😉

  9. Birgitte sier:

    Hum, høres plausibelt ut. Takk for innspill!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s