Energiske mennesker

Jeg har alltid beundret energiske mennesker! De har hatt noe jeg virkelig har lengtet etter. Energi er det jeg virkelig har ønsket meg. Mer enn ting, mer enn å gå ned i vekt.

Noen mennesker er naturlig energiske. Jeg var unaturlig ikke-energisk i 32 år. Jaja, kanskje ikke i de første 18 årene da mamma regjerte over matinntaket mitt. Men da jeg flyttet for meg selv og kunne bestemme sukkerinntaket helt selv, skjedde det noe drastisk. De første årene i 20-årene tenker jeg på med vemod. For jeg var så utrolig mye trøtt. Og smådeppa. Og stordeppa. Og uenergisk. Og jeg spiste så mye godteri.

Med årene fikk jeg barn, studerte videre, begynte å jobbe, trente av og på. Jeg fikk aldri oppleve den energien jeg lengtet etter. Ikke før jeg en vakker vinterdag for to år siden la om kostholdet. Plutselig fikk JEG energi og overskudd! Og jeg ser det samme om og om igjen. Menn og kvinner som legger om til et lavkarbo-høyfett kosthold får så mye energi!

Hvor kommer energien fra? Noe av det skyldes nok det å mestre. Vi er enkle vesener, vi mennesker. Vi får litt ekstra piff når vi føler at vi mestrer. Noe av det kommer garantert av vektnedgang og helsefordeler. Selvfølgelig! Får vi mindre å drasse på, mindre betennelser i kroppen, får vi naturligvis mer energi!

Men jeg er også helt sikker på at fettet spiller en rolle! Fettet, og den naturlige maten som ikke inneholder energityver. Fett er energirikt, og når du spiser lavkarbo-høyfett balanserer kroppen seg – og den energien DU egentlig skulle hatt får rom til å blomstre!

I fjor høst hadde vi aerobic i gymmen. Jeg sto foran og hoiet og skrek og ledet an (jeg er jo lærer’n). Da overhørte jeg en gullklump si: Hun har så mye energi, asså! Den kommentaren, som det ikke var meningen at jeg skulle høre, betydde så enormt mye for meg, og jeg bærer den med meg som en skatt.

Det betyr ikke at jeg alltid er full av energi! Det betyr ikke at jeg ikke kan føle meg sliten. Men jeg ligger aldri og sløver på sofaen lenger. Jeg trener 4-5 ganger i uka. Jeg orker alt jeg har lyst til. Og når jeg er tom, går jeg og legger meg. Gjerne tidlig, for å være sikker på å ha energi til dagen etter!

I tillegg til å være nøye på kostholdet, er jeg blitt svært nøye på å ta vitaminene mine. Jeg tar omega-3, vitamin D3 og Spirulina. Sistnevnte har virkelig styrket immunforsvaret mitt, og har også spilt en ekstra rolle for energien. Jeg varierer doseringen litt. Hangler jeg eller føler jeg meg sliten et par dager øker jeg dosen, når energien er på topp, senker jeg den igjen. Når det er sagt, begynte jeg ikke med Spirulina før i høst, så jeg er helt trygg på at energien min først og fremst kommer fra kostholdet!

Hvis du er fettskremt, og ikke er klar for å fylle kjøleskapet med seterrømme, meierismør, fløte og fete oster, så kan du i første omgang øke inntaket av andre naturlige fettkilder, som avokado, nøtter, kokosolje (både til å steke i og som kosttilskudd i te), egg MED eggeplomma, fet fisk, kokosmelk og så videre. Kroppen blir så glad!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

22 svar til Energiske mennesker

  1. Lisbeth sier:

    🙂 🙂

  2. Birgitte sier:

    Dette var et fint innlegg, Cecilie!
    Jeg vil så veldig, veldig gjerne dit. Og jeg er nok på vei. Men med en 1,5-åring og en 4,5-åring er det fremdeles mye dårlige netter som stjeler energi. I tillegg er jeg for dårlig på å legge meg tidlig. Så jeg hangler fremdeles, og har vært mye hanglete og småsyk i vinter. Men har trua! Forresten: Hvor mye spirulina tar du? I spiseskje? Hva blander du det ut i?

    • Takk, kjære du!
      Du, jeg har ikke sovet en hel natt på dert jeg kan huske – med unntak av i natt, hvor jeg var helt alene i senga! Jeg la meg ni (!!!!) og fikk sove uavbrutt helt til 7 i dag morges. Helt himmelsk! Ellers sover jeg svært lett, og har en som snurrer natta gjennom ved siden av meg. Så hadde det ikke vært for spirulina hadde jeg gått på veggen! Har du spirulinapulver? Av pulveret tok jeg 4 ts om dagen i perioden jeg hanglet. Blandet ut med vann, til nød litt eplejuice uten tilsatt sukker. Nå har jeg kjøpt tabletter, den boksen på bildet. Tar 6 tabletter om dagen, i perioder tar jeg 9. Er veldig fornøyd med de tablettene. Rimelige er de også, koster rett over 100 norske kroner vel, for 500 tabletter. MEn nå er jeg straks tom, har delt ut tabletter til alle som har hanglet rundt meg i det siste 🙂

      Forøvrig kjøpte jeg spirulina fordi jeg hadde hanglet en periode. Jeg kan bare anbefale det på det varmeste!

  3. Synne sier:

    Nå har jeg lest mange blogger om lavkarbo en periode, og har også prøvd å følge et sånt opplegg siden nyttår. Mitt hovedproblem er diabetes, og jeg brukte veldig mye insulin, og resultatet var et svingende blodsukker, og det blir man sliten av! Men, det er et stort men….jeg har også hatt to hjerteinfarkt, har gått på såkalt hjerteskole, og der lærte vi at alt sånt fett som blir anbefalt i lavkarbo er farlig……og avleirer seg i blodårene. Det er jeg naturligvis ikke særlig gira på, så jeg har prøvd å holde meg til såkalte sunne oljer. Jeg blir så oppgitt, hva skal man tro på? Men, som en bivirkning av kostomleggingen, har jeg kunnet halvere insulinbruken min, og gått ned 7 kilo, så jeg skjønner jo at kroppen min liker det! Så jeg kommer nok til å fortsette, og jeg har brukt mange av dine oppskrifter, bare justert litt… :))

    • Hei, Synne! Du har jo virkelig hatt fantastiske resultater! Gratulerer! Forøvrig har min far også hatt hjerteinfarkt, men har spist lchf i to år, og har flotte verdier på alle prøver. Du kan lese mer om virkningen på hjerte og karsystem hos kostdoktorn.se. I tillegg er det noen bøker som er utgitt med fokus på dette. Du kan lese litt om Uffe Ravnskov her: http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm. Jeg har en bok jeg ikke har rukket å lese enda, men som er en av de store innen dette temaet (hjerte og lavkarbo). Det er denne: http://lillemaane.no/bok/1092. Ellers er det en norsk lege som har startet lavkarbo-blogg. Kanskje du kan spørre han? http://www.espenrostrup.wordpress.com

  4. Vibeke sier:

    Og ang. kost- og vitamintilskudd har jeg tatt det sien 1997 omtrent hver dag og jeg har ikke vært syk en dag. Fant forresten en Omega 3 på iherb, som jeg har lagt i ønskelisten min – Now Foods, Omega-3, Molecularly Distilled, Cholesterol Free, 500 Softgels – (kopierte inn alt siden jeg ikke helt vet hvordan jeg får til ink). Tror denne er både bra og veldig rimelig.

    • Har du virkelig ikke vært syk en dag siden 1997? Det er helt utrolig! Må ta en titt på tipset ditt 🙂 Akkurat nå har jeg, men kan jo lagre i wish list til senere 🙂

      • Vibeke sier:

        Nei, det har jeg ikke. Bortsett fra litt hoste noen dager. Så sier noen at det er ikke helt sunt å ikke være syk heller. Men jeg tror ikke det har med Omega3 å gjøre, nei. Men jeg tror det muligens kan ha noe med alle de vitaminer og tilskudd jeg tar ellers. De styrker jo immunforsvaret. Fordi tidligere var jeg iallefall influensasyk en til to ganger om året og masse forkjølet. Men jeg kan jo ikke si hva som har skjedd. Har jo ikke vært spesiell sunn i matveien og ikke vært noen supertrener, så det er iallefall ikke kosten. Og røyket til 1997 gjorde jeg også.
        Blir man sjeldnere syk med årene, fordi man har blitt immun for en del typer influensa?
        Omega 3 tar jeg fordi jeg tror det er sunt for kroppen og da mest leddene og betennelsestilstander. Og jeg syntes dette var et rimelig alternativ og kommer nok sikkert til å bestille derfra for fremtiden. Og så lenge dollaren er så lav. Mulig Omega 3 kan være bra for mye annet også.

      • Svaret er nok ja, man blir immun og mindre syk med årene. Men det er jo litt individuelt, og kommer også an på situasjonen ellers. Sånn som jeg er jo ekstremt utsatt for smitte, med barn i barnehage og skole, og som lærer på skole.

        Helt fantastisk at du er så lite syk! Vi har en lærer på jobben som aldri er syk, og han tar trankapsler konsekvent. Jeg var forøvrig mye mer syk da jeg røyket!

        Jeg tar omega3 og vitamin D fordi kostdoktorn og mamma sier det 🙂 Så enkel er jeg 😉 Det er nok svært viktige fettsyrer, ja. Jeg ser jo at mange anbefaler høyere doser enn norske ernæringsmyndigheter gjør, også!

  5. Silje Silje sier:

    Det må være så deilig å ha en sånn energi, det har jeg aldri hatt. Men det skal jeg få en gang i fremtiden!

  6. MaritBE sier:

    Så herlig innlegg 😉 Ble så glad av å lese det! Du gir masse inspirasjon 😉 Jeg spiser lavkarbo fordi jeg har karbohydraintoleranse, men jeg har (sannsynligvis) ME, så jeg sliter en del med energien. Jeg har virkelig lyst på energi!! Lever i håpet enda 😉 Har begynt på spirulina og chlorella jeg også, men er usikker på hvor mye jeg skal ta (?!).

    • Tuuuusen takk, så søt du er! Uff, ja da skjønner jeg at du lengter etter energi! Jeg kan nok ikke svare deg helt på spm om chlorella og spirulina… det tør jeg ikke! Men du kan lese litt på rawganik.no, de skriver ganske godt om produktene de selger. I tillegg til på bloggene til Silje, Anita og Mjuuugly 🙂

  7. No.15 sier:

    Er litt usikker på om jeg skal kjøpe pulver eller tabletter i Spirulina. Tabletter føler jeg blir det enkleste egentlig. Puvler vs tabletter, har det noe å si egentlig?

    • Jeg vet ikke, egentlig. Jeg synes ikke jeg merker noen forskjell i effekt, altså – og jeg kjenner godt etter 😉 Jeg synes jo det er mye enklere å hive i meg tabletter enn det pulveret som smaker…. unevnlige saker. Jeg kommer til å fortsette med tablettene, jeg!

  8. Ida sier:

    Så fantastisk at lavkarbo funker så bra for deg 😀 Jeg leker med tanken, og er absolutt ikke redd for fett, men jeg er litt usikker på hvor bra det er med så mye av det ettersom jeg er stillesittende 95% av tiden. Når det er sagt, så spiser jeg nok mer lavkarbo enn jeg tror. En god del sunt fett, og i det siste ikke så mye brød o.l. Det eneste må være at jeg spiser litt for mye banan… 😛

    PS: min gymlærer på videregående er en sånn som også har masse energi, og det er utrolig motiverende! Elevene dine er heldige 🙂

    • De er ikke SÅ heldige, altså. Ikke alltid jeg tar fram den energien 😉

      Hvis man klarer å ligge lavt på karbohydratene, og ikke gå og småspise støtt, så skal det egentlig ikke føre til vektoppgang. Bare mer energi 🙂 Ja, en banan inneholder vel gjennomsnittlig 12 sukkerbiter, altså mer karbohydrater enn mange lavkarbere får i seg en hel dag!

  9. Birgitte sier:

    Det her er vel også svaret på mitt spørsmål for noen dager siden om hvordan du «klarer alt». Dess mer energi, dess mer får man til. Opplagt. Gleder meg til å komme dit! Du er veldig inspirerende og skriver så bra!

    • Tuuusen takk 🙂 Men Birgitte, i natt sov jeg så dårlig, og i dag er jeg alt annet enn energisk… Haha, litt komisk egentlig. Satser på at det kommer seg utover dagen!

  10. Synne sier:

    Tusen takk, skal sjekke ut disse nettsidene!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s