Bokanmeldelse: Doktor Dahlqvists kokebok

Mange av dere så debatten om de nye kostrådene på Nrk1 på torsdag. Med i debatten var den svenske legen Annika Dahlqvist. Hun har utgitt flere bøker om LCHF. Doktor Dahlqvists kokebok er en oppfølger til Doktor Dahlqvists guide til LCHF.

Kokeboka er ikke en ren kokebok. I første halvdel av bok presenteres bakgrunnen for kostrådene hun gir. Hun går inn på kostrådenes historie, sykdommenes historie og sin egen (rørende) historie. Deretter presenteres LCHF og hvilke helsegevinster dette kostholdet har. Det er en lang rekke helsegevinster hun nevner. For mange av mine lesere kan det kanskje være interessant å nevne at mange kvinner opplever bedring av psykiske lidelser, økt sexlyst og bedring av PCOS 😉 (Dahlqvist er forøvrig ikke den eneste lavkarbo-legen som rapporter om disse «bivirkningene»).

Oppskriftene er enkle og fine. De er i hovedsak basert på skandinaviske råvarer. Oppskriftdelen er oppdelt i frokost, hovedmåltid, tilbehør og dessert. Alle oppskrifter inneholder opplysninger om prosentfordelingen mellom fett, protein og karbohydrater. Det er flest oppskrifter på hovedmåltid. I dessertdelen presenteres også et par oppskrifter med ost. Blant annet fritert Camembert med bær – nam! Tilslutt presenteres fire ukesmenyer.

Boka passer fint for nybegynnere og andre som både ønsker enkle, men gode oppskrifter, samt en teoretisk del om bakgrunnen for kostholdet. Mange synes det er vanskelig å forsvare kostholdet sitt i starten, men her kan du lese deg opp på hvordan kroppen reagerer på «alt det fettet» – også i forhold til sykdommer.

Boka ble utgitt på norsk av Lille Måne forlag i 2010. Den koster 349, og kan bestilles i forlagets nettbutikk.

Dette innlegget ble publisert i Bøker. Bokmerk permalenken.

2 svar til Bokanmeldelse: Doktor Dahlqvists kokebok

1. Elisabeth sier:

Kjøpte boka til min far til jul, foreldrene mine ønsker og prøver å leve lchf. Men jeg bor dessverre litt for langt unna til å kunne veilede dem godt nok og finne ut om de spiser rett. De er utrolig fettskremte, så mengde egg og smør/fløte synes de det er vanskelig å innføre i så rikt monn som det er nødvendig. Men de prøver så godt de kan.
    Selv har jeg diverse bøker nå som har en innføringsdel og resten oppskrifter. En fin laget at Cathrine Shück, «LCHF för tjejer», med tilnærming til middelhavskost. Ikke så mye av den husmannskosten som kanskje menn lettere aksepterer. Vakker bok, med innføring av Lars-Erik Litsfeldt. Jeg bestiller alle bøker fra Sverige og sparer masse penger på det (bokus.se). Legger ikke lenger merke til at det er svensk.

Du spurte meg i et annet innlegg om boktips, og jeg vil sterkt anbefale Sanna Ehdin. Svensk lege/immunolog, som skriver mye om kroppens evne til å helbrede seg selv. anbefaler «den självläkande människan» og den siste boka hennes «finn din energikod». I den siste har hun helt klart tatt et skritt i retning lchf, og jeg vet hun samarbeider med «de store» i Sverige. hun har også en egen blogg samt hjemmeside, søk på navnet hennes.

• Tusen takk, Elisabeth! Jeg har ikke så mange kokebøker selv, fordi jeg – full av protest som jeg er – ikke klarer å følge oppskrifter 😉 Jeg har arvet og lånt noen bøker av min mor, samt at jeg har fått tilsendt noen bøker fra Lille Måne forlag og fra Andreas Eenfeldt. Målet er å skrive bokomtaler litt etter litt. Det tar tid – jeg har jo lest ut «Den nakne helsen» av Colting, men har ikke fått skrevet om den enda.

Jeg husker at du har nevnt Sanna Ehdin før! Tusen takk, Elisabeth, de to bøkene skal jeg notere meg!! Lurer på om jeg søkte på henne sist du skrev om henne, men jeg skal ta en ny titt!

Ps: foreldre, altså… de gjør ikke alltid som en vil 😉

Legg igjen en kommentar