Litt om alt ;)

Badevekt-innlegget engasjerte jammen! Det er nydelig å se at mange av dere er like håpløse som meg! Frida skrev om sammenhengen stress og veiing, så nå må jeg tenke litt over det… Forøvrig var den nye vekta snillest i dag morges, men den er definitivt verst på kvelden. Jeg tror den gamle må ut, og at jeg kutter ut kveldsturen på vekta!

Frokosten i dag besto av en dobbel espresso med kokoskrem, og kokoskrem med blåbær og hakkete valnøtter. Kokoskrem søtet med sukrin smaker så rent og naturlig, dere må prøve, altså! I går var jeg på butikker for å handle inn et lager av Santa Maria sin kokosmelk. TO bokser var alt jeg fant! Makan!

KOS skal starte opp i Vestfold. Kos – Foreningen Kostreform ved overvekt og sukkersyke – skal ha sitt stiftelsesmøte og årsmøte i mars. Jeg skal legge ut mer nøyaktig info etterhvert når jeg vet sted og dato. Jeg er invitert som foredragsholder! Jeg synes det er kjempeKULT, og skal bare glede meg!

I kommentarfeltet mitt skrev jeg en dag at Hi-maize ikke var et naturlig produkt. Takk og pris er sjefen over alle sjefer, Asgeir i Funskjonell Mat, raskt ute med å korrigere meg når jeg gjør slike blemmer! Asgeir sendte meg en mail, og skrev:

«Jeg så du hadde fått et spørsmål om Hi-maize på bloggen din, og tenkte jeg bare måtte oppklare en misforståelse. Hi-maize er et 100% naturlig produkt! Kanskje først og fremst for å gjøre produkter med mel sunnere, men det kan også brukes på lavkarbo, for eksempel i kombinasjon med mandelmel for å gi en finere konsistens til baksten.

 Hi-maize er rett og slett maisstivelse, og ser ut som maisenna. Men det er tatt fra en spesiell hybrid mais som vokser i Austrialia, avlet fram på konvensjonelt vis for å gi mye fiber i form av resistent stivelse, hele 60%. Det er 31% karbohydrater i produktet, men det holder lenge med en liten mengde Hi-maize.»

Så da spiser jeg opp mine ord! Jeg har sett i nettbutikken til Funksjonell Mat at de har fått inn Bakepro også. Det brukes mye i boka «Bakeglede uten sukker» av Annika Rogneby. Jeg har en boks i skapet, men jeg har fortsatt ikke prøvd det.

Har dere erfaringer med Hi-Maize og Bakepro?

Gutta i Funksjonell Mat har også et nytt, spennende produkt på gang, men jeg tør ikke si noe enda. Og dere, jeg er ikke sponset, jeg bare liker de så veldig godt! Det kan dere lese mer om her!

I dag pakker jeg bagen og reiser på seminar med jobben Kursen går til Havna Hotell på Tjøme! I kveld blir det middag og sosialt samvær, i morgen blir det jobbing. Jeg har nesten lurt på å ringe og spørre om matvarer, men nei, jeg gjør ikke det. altså. Jeg satser på at det går fint. Med meg i veska har jeg en pose med gojibær, paranøtter og kakaonibs. Så klarer jeg meg gjennom alt!

Gojibær, ja… Jeg bestilte det på gojiking for lenge siden. Jeg bløtla de og syntes de smakte grusomt… Jeg prøvde mange ganger, men ga tilslutt opp. Før noen plutselig sa at det gikk an å spise de som de er! Bingo – det smakte! Jentene likte det også, så i dag hadde Mira med seg Gojibær, og satt og delte ut til alle som ville smake under frokosten. Dette betyr at jeg snart må kjøpe nye… Og vet dere, de smaker supert sammen med paranøtter!

Ha en nydelig dag, alle sammen! Her skinner sola, og det er så nydelig ute!

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Småplukk. Bokmerk permalenken.

36 svar til Litt om alt ;)

  1. Turid sier:

    Godt at du fant ut om Hi-maize;)
    Ble overrasket over kommentaren..hihi.

    Datteren har brukt det siden hun fikk diabetes type 1 for vel et år siden, og er godt fornøyd. Jeg har nettopp kjøpt 1. boks;)

    Klem;)

  2. Tine sier:

    Hei! Og takk for flott blogg.
    Har brukt Hi-Maize. Funker fint det. Men syns Semper Pofiber (Potetfiber) er bedre og drøyere i bruk. Det virker som det trekker mer vann og jeg syns det blir saftigere bakst med det. Så jeg har byttet med det i alle oppskrifter der det står HiMaize. I tillegg er jo prisen ganske mye sniller. Kun 23-27 kr. for 120 g. Mot Hi-maize til 125,-. for 250 g

    Bakepro er flott! Ingen bismak av protein. (slik som jeg syns mange proteinpulver har) Man merker ikke at man har det i.

    • Det var da et veldig fint kompliment! Takk!
      Tusen takk for at du ville fortelle om din erfaring! Jeg har som sagt ikke brukt noe av det, jeg er så fornøyd med kakene mine som de er 😉 Men kan jo nesten ikke la bake-pro råtne i skapet heller… Må finne på noe!

  3. Trine sier:

    Hei 🙂
    Jeg kjøpte en liten pose gojibær for litt side. Hadde lest så mye på blogger om disse fantastiske bærene. Etter at de kom i hus kom jeg over flere og flere kommentarer om at de ikke var gode! Dermed ble de liggende i skapet til i dag. Jøss, de er jo gode! Mine har konsistens som rosiner og er gode som de er 🙂

  4. Terje sier:

    Tut når du kjører forbi!

  5. Terje sier:

    Tut ved Teie veidele 😀 Der hvor veien deler seg, 500 meter utpå Nøtterøy! 😉

  6. Lykkehjemmet sier:

    Det er bare tull å veie seg på kvelden uansett, tror det får være første skrittet i avvenningen, Cecilie! 🙂

    Skjønner at jeg må teste ut kokoskremen, så mye snakk som det har vært om den. 😉

    Bakepro har jeg ikke erfaring med, så venter spent på å høre om når du tester ut.

  7. Janicke sier:

    Kokoskrem er barnas favoritt her 😀 Min datter heter gojiMia for hun er gal etter de!! Mye sunnere en rosiner!! Velkommen til Tjøme 😀

  8. Augustina sier:

    Det har blitt kjempefint på Havna etter de hadde pusset opp. Du vil bli godt ivaretatt av de gode servitørene der og maten er alltid utrolig bra! (Ja, jeg har jobbet på Havna, hihi).

  9. iris sier:

    Digg gojibærsyltetøy: bløtlegg bærene, ca en neve. Hell av vannet.bland med friske eller frosne bringebær, sukrin og vaniljekorn. Digg sammen med tyrkisk yoghurt eller lignenede.

  10. Linn sier:

    Jeg ELSKER goji! Bruker de på det meste igrunn. Kos deg på seminar! 🙂

  11. Birgitte sier:

    Så du «debatten» på NRK1 i kveld? Om myndighetenes nye kostholdsråd. Big clash mellom lavkarbofolket (Svihus og Annika Dalquist) og kostholds-etablissementet. Synes dessverre Dalqvist framsto litt vel aggressiv, men ikke lett å være underdog heller. Samtidig var han ene motstanderen, Hjelmeset, el lignede ufattelig arrogant. Hva er din strategi for å forsvare kostholdet ditt overfor fettskeptikere? Jeg har hatt noen kjipe runder med spesielt én venninne, og jeg synes det kan være vanskelig å argumentere mot «all verdens forskning tilsier…». Et annen spørsmål: hvordan forholder du deg til mat servert i selskap, kaker andre har bakt, kaféturer med venninner hvor det kanskje blir litt demonstrativt å ikke være med å spise noe søtt. Hvordan takler du å være «sosialt vanskelig», å ikke gjøre dette med kost til en for stor del av livet? Dette spørsmålet stiller jeg egentlig til alle som leser her. Jeg synes det er veldig vanskelig.

    • Lykkehjemmet sier:

      Jeg så beklageligvis ikke det debattprogrammet.

      Men når det kommer til hvordan det er å være «sosialt vanskelig» (som du kaller det), så har jeg ikke opplevd store utfordringer ila det halve året jeg har levd lavkarbo. Kanskje har jeg veldig greie folk rundt meg, for det har ikke vært mye problemer selv om jeg spiser litt «annerledes.» Jeg har gått ut og vært helt åpen om det fra starten. Jeg er ikke helt nazi, så av og til velger jeg å smake, men det er av eget ønske, ikke fordi jeg føler meg presset. Og det må da virkelig være opp til hver enkelt hva man spiser eller ikke, jeg er ikke så veldig opptatt av hva andre tror og mener. Har også i stor grad sluppet å forsvare kostholdet mitt, jeg har i stedet møtt veldig stor nysgjerrighet og åpne sinn, og folk har ønsket å høre mer. Av og til, når jeg drar på besøk og vet det blir servert søtsaker, så har jeg tatt med noe alternativt. Det har gått kjempefint!

      Synes det er trist at du opplever det hele som vanskelig. Håper du kan få noen gode råd her! Og husk at dette gjør du DIN skyld, ikke for noen andres.. Det er en styrke å klare å være annerledes, ikke la noen andre ta det fra deg.

      Ønsker deg lykke til videre!

  12. Elisabeth sier:

    Goji-bærene er selvskrevne sammen med nøtter og kakao-nibs. Blander de tre, så får jeg i meg ganske mange sunne stoffer på en gang tenker jeg. Synes goji er for søte alene, og nibs er for bitre, men sammen er det helt utrolig. Mye spennende å utforske i raw food-verden også.
    Kos deg på seminar, og det bruker alltid å være noe man kan spise også i sånne sammenhenger. God helg:)

    • Nøyaktig den blandingen var med meg i veska på seminar! Jeg har ikke vært så begeistret for kakaonibsene, men det smakte kjempegodt sammen! Men mine goji er IKKE søte!

      Jeg koste meg på seminar, og det var null problem å spise melke,- gluten,- og sukkerfritt. Jeg røyk på en is, men jeg puttet den jo i munnen min helt selv… God helg!

  13. Tine sier:

    Hei! Måtte bare anbefale deg denne Bakepro oppskriften.
    Har nettop prøvd disse tacomuffinsene med Bakepro.
    Fantastisk god bunn som sikkert kan brukes til f.eks pizza pai. Minte litt om Peppes pizzapaibunn. (Hvis de har dem enda… er så lenge siden jeg har vært der:)
    Men anbefaler å smøre formene eller bruke silikonformer. http://minlavkarbomat.blogspot.com/2010/10/tacomuffins.html

  14. Merete sier:

    Har ikke bakepro mye karber da??

    • Den har 6 gram per 100 gram. Jeg synes ikke det er så mye, i de fleste oppskriftene jeg har sett, brukes det ikke så mye. Foreløpig er jeg ikke kommet i gang med å bruke det selv!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s