Lærerik løpetur

Det høres kanskje for godt ut til å være sant?

For det første, halve overskriften er en løgn. Det var en joggetur. Det heter å jogge når det går så sakte at man ikke engang blir varm i beinmuskulaturen – og ikke minst når man føler at man kunne gått raskere.

I det himmelen begynte å bli blå og solen steg på himmelen, la jeg ut på en kort joggetur. Målet var å jobbe med løpsteknikken, ut i fra lærdommen jeg prøver å suge til meg i Coltings bok, Den nakne helsen. Jeg er en av de som lander på hælen når jeg jogger, visstnok et løpssteg som kan føre med seg mange skader. Det ideelle løpssteget er kort, beinet settes ned rett under kroppen, og du lander på forfoten. Det er ganske vanskelig, når man løper med dempede sko som sørger for at hælen treffer bakken først.

Målet med turen var altså å øve på denne teknikken. Fem kilometer jogget jeg, og vet dere hva – min faste fem km-runde har ALDRI gått så sakte før! Selv ikke første gang jeg løp 5km sammenhengende!

I tillegg til treg var runden lærerik! Jeg lærte følgende:

*Jeg må trene opp støttemuskulaturen i anklene

*Jeg må tøye brystmuskulaturen når jeg har trent bryst

*Jeg er helt stiv i et punkt i ryggen, og jeg må ha hjelp til å løsne det

*Et litt annet løpssteg utfordrer muskulaturen på en annen måte, og jeg må bli flinkere til å tøye og rulle på kjevla mi 🙂

Alt dette lærte jeg fordi jeg er altfor opptatt av å lytte til kroppen når jeg jogger. Jeg har jo ikke noe annet å drive med der og da 😉 Forøvrig følte jeg at jeg glatt hadde kunnet løpt halvmaraton i morgen i det tempoet. Men det hadde jo vært hyggelig å klare tidskravet på 3 timer, så det skal jeg ikke 😉

Jeg løp med en spesiell type brodder, som jeg er superfornøyd med. Det er litt fjæring i de og jeg sklir ikke, selv ikke i dag når jeg delvis løp på speilblank is!

Hmmm… Det hadde vært bittelitt kulere med et bilde av mine egne joggesko med broddene… Men nå er stumpen plantet i sofaen, så det er for stort prosjekt. Kveldens eneste prosjekt nå er å spise opp sjokoladen min, så jeg starter uka med tomme skuffer 😉

Ha en nydelig kveld, alle sammen!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Trening. Bokmerk permalenken.

9 svar til Lærerik løpetur

  1. madeleine sier:

    Oi, så komplisert det høres ut. Regner med at jeg lærer litt teknikk av deg etter hvert.
    Intervall ca 18.00 i morgen?

  2. Heidi sier:

    Hva kalles de broddene, og hvor får du kjøpt de?

    • Hei! Jeg kjøpte de på G-sport. De heter Yaktrax! Hvis du googler de, så ser du at de selges via nettbutikker også. Jeg tror det er sånn at man skal ha den som heter Yaktrax Pro. Sjekk iallfall at den passer til løping. Lykke til!

  3. Til våren kan du jo påskjønne deg et par sånne løpe»sko» med tær? Med dem på bena blir man nødt til å lande på tærne (eller egentlig tåballene). Da kommer teknikken av seg selv 🙂

    Jeg har stor tro på denne teknikken. En av grunnene til at jeg ikke har vært noen løper, er at jeg synes rett og slett det er litt ubehagelig å dumpe ned på hælen hele tiden. Man kjenner jo at kroppen ikke er så glad for det.

    • Jeg har sett på de og lest mye om de, og synes det er veldig interessant. Men jeg tror jeg hadde brukt de mer som avlastning? Jeg har jo meldt meg på halvmaraton, og må nok satse på sko. Men hvis jeg tenker grundig nok på de Vibram Five Fingers, så slår nok mitt killer shoppinginstinkt til. Kanskje best å ikke tenke for mye 😉 Forøvrig har jeg stor tro på det jeg også, men jeg tror det må bli å løpe litt med de, ikke lange løp!

  4. Morten sier:

    Hei,
    Fann bloggen din da jeg søkte på løping og lavkarbo. Interessant blogg og det som gjør at jeg skriver her er at jeg har erfaring med VFF. Jeg løper endel og deltar i løp, både på asfalt og terreng. Asfalt er nytt for meg og derfor jobber jeg nå med en overgang til VFF. Har brukt de i ca. 2 mnd og nå kommer utholdenheten. Snart kan jeg løpe halvmaraton på lik linje som med joggesko. Løp med joggesko 3. desember. Om 1 mnd med skadefri trening i VFF så er jeg klar for halvmaraton:-) Jeg ville med dette oppfordre deg til å ta overgangen til VFF (eller barbeint) siden du har en halvmaraton i september. Jeg har som mål å løpe maraton i september med VFF! Dette er jeg spent på!!:-)

    • Tusen takk for at du skrev til meg! Jeg satt og kikket litt på VFF i går kveld, faktisk 🙂 Jeg vet ikke om jeg skulle løpt halvmaraton med de, men har lyst på for å øve opp et annet løpesteg fordi jeg løper veldig bakpå. Ble ikke mindre lysten nå! Skal du løpe halvmaraton nå snart?

  5. Morten sier:

    Hei igjen,
    Jeg var jo litt «kjepphøy» og sa at jeg skulle løpe halvmaraton med VFF-sko. Og det skal jeg! Men for å ta dette veeeldig forsiktig så sto jeg over første halvmaraton (9. april) jeg hadde planlag. Ble «lokket» med på en litt for lang treningstur dagen etter en langtur… Ikke særlig lurt;-) Kjente derfor på en sårhet i foten og tok derfor en pause. Jeg prøver meg igjen 15. Mai. Får se om jeg klarer å holde meg skadefri da. Men ang. vanlige løpesko så finnes det ulik grad av demping i hel. Konkurransesko er ganske flate og dermed lettere å løpe på forfot med. Lykke til med maratontreningen:-)
    mvh

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s