Omlegging av kosten: Gode tips!

Vi er alle forskjellige, og har alle ulike tilnærminger når vi skal legge om kosten. Mange har prøvd mange ganger, jeg synes jeg prøvde hver eneste dag i årevis før jeg endelig klarte det.

For meg var det en telefonsamtale med mine foreldre som ble den utløsende faktoren (du kan lese mer her). Men den samtalen var jo ikke hele forklaringen på at jeg denne gangen, i februar 2009, klarte å legge om kostholdet!

Disse punktene baserer jeg på hva som fungerte for meg, venner og bekjente.

* Vær snill med deg selv!
* Forbered deg. Les om lavkarbo! Lån bøker på biblioteket, surf rundt på blogger og nettsteder som lavkarbo.no. Snakk med venner og bekjente som selv har lagt om kostholdet.
* Gjør det enkelt i starten! Fjern alle høykarbo-matvarer som du liker altfor godt fra skuffer og skap. Sukker og melmat må ut! Ren og naturlig mat må inn!
* Planlegg maten. Ta utgangspunkt i mat du liker, som er lavkarbo. Er du glad i kjøttdeig, bruk kjøttdeig! Elsker du egg i alle former, så spis egg i alle former. Eksperimentere får du lyst til før eller siden, du trenger ikke kreve av deg selv at du skal gjøre det med en gang.
* Spis når du er sulten, spis deg passe mett. Føl deg trygg på at kroppen regulerer apetitten av seg selv etter de første ukene.
* I starten kan det være lurt å holde seg til grønnsaker som vokser over jorden. Velg grønnsaker du liker! Etterhvert som du har oppnådd balanse i kroppen, kan du godt prøve å innføre litt grønnsaker som vokser under jorden også – hvis du har lyst!
* Lytt til kroppen din! Kjenn etter hvordan den reagerer på ulike matvarer. Jeg kan fint spise grønnsaker som vokser under jorden, men linfrø tar knekken på magen min. Vi er ulike og må finne vår egen balanse.
* Tenk at du i første omgang skal klare dette i 3 uker. Vær forberedt på at du kan føle deg slapp og få hodepine de første ukene. Det er kroppens naturlige reaksjon – en form for avgiftning når den ikke lenger får sukker og mel.
* Hyll deg selv for alle små framskritt! Husk at lavkarbo ikke bare dreier seg om vekt, det handler også om å balansere magen, energien og betennelsestilsander i kroppen.
* Bruk framskrittene som drivkraft til å fortsette enda en uke, måned, år. Dette kan DU klare! Og når du klarer det, får du energi og glede, som gjør det lettere å fortsette!
* Forresten; hvis du etter de første ukene fortsatt føler deg slapp og energiløs, kan det hende at du bør prøve å legge til litt mer karbohydrater i kosten. En liten frukt, en skive rugbrød. Selv om det ikke er strikt lavkarbo, er det lavkarbo. Hvis det derimot skaper sug etter mer karbohydrater hos deg, bør du være forsiktig!
* Hvis du elsker å trene – tren! Hvis du gjerne vil komme i gang, kan det faktisk lønne seg å vente noen få uker, hvis du har omleggingsbesvær. Da er det TUNGT å trene! Jeg, som allerede trente mange dager i uken, gikk rett i veggen, og orket ikke trene på en stund. Hvis du utsetter å komme i gang med trening i fire uker, så er vel ikke det så mye i et livslangt perspektiv?
* Gå tur!
* Ha en heiagjeng!
* Og viktigst av alt: LEV! ELSK! SPIS!

Det er DITT liv, DIN kropp, DIN balanse. Vi som spiser lavkarbo, kan fortelle hva som fungerer for oss, og veildede deg. Men du må finne ditt point of balance!

20 svar til Omlegging av kosten: Gode tips!

  1. Kjersti sier:

    Mmmm.. mulig å få oppskriften på bounty? :)
    – Kjersti

  2. Cathrine sier:

    Hei,
    Jeg har lest ift omlegging til lchf, og det du skriver er så riktig og motiverende, men av og til får jeg spisekick på alt som ikke er «lov», om du skjønner, sjokolade og brød og smør og ja you name it…Jeg blir jo så oppgitt. Har du noen tips til dette, det skjer ikke så ofte, men av og til, og er jo egentlig ikke sulten, men kan bare ikke ha slikt liggende.
    Håper at du hadde ett bra julebord;)
    Takk for siste svar,

    Cathrine.

    • Jeg spiser stadig mørk sjokolade eller hjemmelaget, så er ikke den beste til å tipse i forhold til det ;) Når det gjelder brød, så er det ofte sånn at det er smør jeg egentlig fyser på. Av og til baker jeg knekkebrød, rundstykker, solsikkeruter, alt lavkarbo. Det kommer jeg til å gjøre nå til jul :) En gang i blant, hvis jeg har veldig lyst på, så tar jeg en liten bit godt brød med smør på. Det er ikke ofte, men jeg har gjort det. Jeg er jo en av de liberale lchf’erne, og kan spise rundt 50 karber om dagen uten at det gjør noe.

      Egentlig tenker jeg at du har tre valg: å falle for fristelsen, å motstå fristelsen, eller å lage en lavkarbovariant av den!

      Julebordet var fint, tusen takk ;)

  3. kristin. sier:

    tusen takk for en oppmuntrende innlegg. Det vil jeg nok følge med på, ja :-). Har selv begynt å leve på lavkarbodiett etter jeg sluttet å røyke, og det ser ikke sånn ut at vekta skal øke så mye. men det blir ny treningsrunde etter nytt år. så atter gang: takk for oppmuntringen.

  4. Hei Cecilie :)

    Nå er jeg inne å leser tipsene dine for n’te gang…hehe! Prøver så godt jeg kan å legge om til lavkarbo kost, fordi jeg har mange kilo som skulle vært av og en kropp i ubalanse…men jeg synes det er så utrolig vanskelig, selv om jeg har erfart hvor godt kroppen har det på dette kostholdet :( Beundrer virkelig dere som klarer å leve på denne kosten i så lang tid. Problemet er ikke å legge om, men å holde meg der. Det er alltids ett eller annet som får meg til å skli ut. Håper på å bli bedre til å ta de rette valgene :)

    Takk for en inspirerende blogg :)

    Christin

    • Tusen takk, Christin!

      Jeg tror en av grunnene til at jeg holder meg her, er fordi jeg har tillatt meg selv å eksperimentere med lavkarbosnop og bakst :)

      Hva er det et eller annet som gjør at du sklir ut, Christin?

  5. Christin sier:

    Eh, tja..Som liten lærte jeg aldri fra hjemme at det var viktig med sunn mat og aktivitet. I tunge tider (min mors 2 samlivsbrudd) ble det mye snop. Da skulle vi «kose oss», mens det vel egentlig var mer som trøst. Jeg har aldri hatt problemer med vekta, vært flott slank helt til jeg som 18åring ble mamma selv. Etter det har livet, til tider, vært ganske turbulen og jeg har nok brukt godteri, fordi det er det jeg har vært vant til.

    Desverre har det siste året gått riktig over styr. Jeg har fått et avhengighetsforhold til godteri, og kroppen min skriker etter sukker. Det er helt forferdelig, og jeg ser jo at jeg er på tur å over føre det over på min datter. Detfor er det også ekstra viktig å komme ut av den onde sirkelen jeg har kommet i. Så jeg prøver igjen og igjen, men når helga kommer og vi drar for å tilbringe den sammen med faren til datteren min, sklir jeg ut. Han sier han støtter meg og han vil veldig gjerne at jeg skal bli slank igjen. Men han er av den typen som kan spise alt uten å legge på seg et gram, så han vil ikke kutte ut dårlig mat (som han spiser mye av) og godteriet. Da er jeg desverre så svak at jeg sklir ut. Det er så nedtur, men jeg har jo alltid en god unnskyldning på lur.

    Også føler jeg at jeg ikke kan takke nei, hvis jeg blir tilbudt noe. Tror det har noe med at jeg har prøvd å gå ned i vekt så mange ganger, uten å klart det, at det er pinlig å fortelle at «jo dere skjønner, jeg prøver igjen jeg…he he!»

    Oi, dette ble visst litt langt. Jeg håper iallefall at jeg klarer meg denne gangen. Prøver nå å planlegge mer mat og trening, får satse på at det kan være til god hjelp. Bloggene dere andre lavkarbere skriver er også til utrolig stor hjelp, så takk for det :)

    Takk for respons på forrige innlegget mitt, ønsker deg en riktig god natt :)

  6. Hilde sier:

    Jeg er lite bevandret i bloggverden, men kom over din da jeg google «lavkarbo».
    Jeg er nylig gått over til lavkarbo kosthold, ikke fordi jeg trenger å gå ned i vekt, men fordi jeg rett og slett bare føler meg BEDRE både fysisk og mentalt!! Jeg har fremdeles mye å lære og denne bloggen er kjempeinspirerende! :-)
    Takk for supre tips!

  7. Tilbaketråkk: Å legge om kostholdet: Det første skrittet | Fristende lavkarbo

  8. Tilbaketråkk: Å legge om til lavkarbo | Fristende lavkarbo

  9. Linda sier:

    Kan jo aldri bli for mye rosa:)

  10. Rigtig gode tips! Kan især godt lide din «filosofi» omkring at være god ved sig selv, og gøre det man føler for :-) Tak for en inspirerende blog. Jeg er lige begyndt at læse om og eksperimentere med Lavkarbo/LCHF, og har et par spørgsmål, jeg håber du har tid og lyst til at svare på:
    – Hvorfor ikke rodfrugter? Er der speciel meget stivelse i dem, eller hvad? F.eks. indeholder gulerod jo «kun» omkring 8.8 g carbo pr. 100 g (ifølge kalorietabel.dk), og det er vel ikke så galt, hvis man begrænser indtaget?
    – Læste noget et sted om, at visse frø – hørfrø (tror det er linfrø på norsk), sesamfrø og vist nok også andre ting, indeholder kulhydrater, der ikke bliver optaget i kroppen… Er du noget du kan uddybe eller evt. har et link, hvor jeg kan læse mere? Og gælder det kun, hvis man bruger dem hele, eller også hvis man hakker/blender dem?
    På forhånd mange tak, og endnu en gang tak for en spændende blog :-)
    mvh Nicolas

    • Hei, Nicolas! Takk for gode ord!

      De fleste kan tåle litt rotgrønnsaker. Men om man skal gå ned i vekt eller spiser svært strikt, er det lurt å begrense inntaket av rotgrønnsaker, særlig potet. Jeg har spist gulrot og andre rotfrukter hele tiden. Stivelse brytes ned til glukose og går over til blodet som blodsukker.

      Ang frøene, regner jeg med at det menes fiber. Fiber er et kullhydrat som ikke tas opp av kroppen. Linfrø og linfrøolje inneholder omega-3, og kan brukes i kostholdet for å få i seg nok omega-3. De kan gjerne kvernes. En som er overvektig kan oppleve at vektnedgangen stopper opp ved for mye inntak av frø, mens andre fint kan tåle for eksempel litt brød eller knekkebrød laget på frø. Om det med fiber gjelder kun når de er hele, det vet jeg ikke :)

      • Hakan sier:

        Hej, var kan man kf6pa den? Finns den som ve4st ockse5? Letar som tusan efter en se5n. Tacksam ff6r svar. + en super blogg! Kan du inte ta problem- hje4lp snart? Kram

  11. Ann-Kristin sier:

    Har holdt på med lavkarbo nå i 18 uker. La om etter mye problemer med magen, leddproblemer, veldig lavt stoffskifte og overvekt. Etter bare en uke var magen min helt i balanse, og jeg har følt meg veldig bra. Masse overskudd. Har foreløpig gått ned 12 kilo og har litt igjen å ta av. Men jeg ser på det først og fremst som en livstilsendring og ikke en diett. Å gå ned i vekt kommer bare som et + i tillegg.
    Blir spennende neste gang jeg går til legen for å sjekke stoffskifte og andre prøver:)

    Før jeg la om var jeg veldig glad i det søte og salte. Etter omlegging har jeg faktisk ikke hatt en eneste sprekk av noen slag (sukker, pasta, ris og poteter)
    Spiser mye mindre nå, og er nesten aldri sulten lengre. Når det gjelder det søte, så er det jo mye lavkarbo som er søtt og godt:) Får vel også snart begynne å trene/bevege seg litt mere.

    Takk for inspirerende blogg:)

  12. Marianne sier:

    Prøver ut lavkarbo nå, men har litt dårlig budsjett til spesielle produkter.. Så det går mye i samme maten som jeg «vet» er ok… Har du litt tips? eller jeg vil bare høre hva du SYNES om det her….
    Olivenolje eller rapsolje?

    «Hjemmefrokost» kl 6: -2dl vann og 5-7hele pepper (bare fordi jeg har hørt at det kickstarter forbrenninga)

    Jobbfrokost kl 7: – knekkebrød med kylling, jalsbergost, og tomat

    Mellommåltid kl 0915: – knekkebrød med kylling eller skinke, jalsberg og tomat

    Lunsj kl 1130: -2 knekkebrød med kylling jalsberg og tomat

    Mellommåltid kl 1505: -knekkebrød med kylling eller skinke

    Middag kl 1800:- 2 -4 dl vann før middag!! kjøtt, kylling grønnsaker og fløtesaus

    Knekkebrød jeg brukerer fiber balance fra wasa!

  13. anette sier:

    Hei Cecilie! For en flott blogg du har, kjempe inspirerende!
    Jeg lurer på en ting.. har holdt på med lavkarbo i ca 7 mnd nå og har virkelig funnet ut at dette er riktig for meg. Har alltid slitt med vekta og veid 20 kg for mye, men nå har jeg gått ned 10 og gleder meg til fortsettelsen! Er ikke bare vekta jeg merker det på, men blodsukkeret er fantastisk stabilt og kkan ikke huske sist jeg ble svimmel og sint pga lavt blodsukker. hurra!! :)
    MEN.. jeg har funnet erstatning for mye som jeg er glad i. Men er et par ting jeg elsker som jeg ikke kan erstatte, og det er et savn en gang iblant. Sånn som hjemmelaga kanelsnurrer og stratos! Spørsmålet er, er det lov til å spise det en gang iblant? Som f.eks en gang i mnd? Jeg er ikke veldig sensetiv for sukker, så er ikke det som blir problemet etterpå. Er mer redd for å dytte kroppen ut av balanse og er redd jeg ødelegger forbrennelse og alt det der med å hoppe inn og ut på den måten.
    Hva mener du om dette? Skal jeg liksom kutte ut det for alltid? Tanken er ikke spesiellt motiverende.. Elsker lavkarbo, men har et stort behov for hjemmelaga kanelboller som mamma lagde når jeg var liten, en sjelden gang iblant :)

    Tusen takk for at du deler dine erfaringer med oss! :)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s